fbpx

Kako sačuvati Vaš akumulator je dilema koja se već godinama pominje kod proizvođača i korisnika. Jedno od glavnih tema svih nas koji voze automobile jeste kako zaštititi i kako produžiti vek svog akumulatora. Ono što malo ko zna jeste da samim baterijama više smetaju letnje vrućine nego zimski minusi.

Provera rada akumulatora

Jedno je sigurno najveći broj problema nastaje zbog neadekvatnog korišćenja. Tako neki od vlasnika sam akumulator menjaju na svaikih godinu dana a nekima traje i do 5-6 godina. Ono što nije dobro jeste što veliki broj vozača kupuje akumulatore većeg kapaciteta jer misle da ća na taj način rezerva snage biti znatno veća. Možemo sa sigurnošću reći da je ova praksa jednako loša kao kada se kupuje akumulator manjeg kapaciteta od propisanog. Alternatori na automobilima se razlikuju od modela do modela kao i od motora do motora, pa jednostavno ne mogu da napune akumulator većeg kapaciteta za koji nisu projektovani. Savet je uvek uzeti akumulator kapaciteta i karakterisitka koji je propisao proizvođač automobila.

Ono što je jako zanimljivo da se već napon od 10,5 volti smatra dubokom ispražnjenošću, dok pun akumulator ima napon od 12,72 volti. Kada akumulator dostigne napon od 12.6 volti jednostavno znači da radi na 85% kapaciteta. Na 12.4 volti radi na svega 65%.

Prilikom dubokog pražnjenja, Vašeg akumulatora, dolazi do sulfatizacije (procesa stvaranja olovo sulfata na pločama) i tada se koncentracija kiseline smanjuje a samim tim dolazi do korozije na pločama ćelija. Sam navedeni proces dovodi do smanjenja broja ciklusa punjenja i pražnjenja.

Održavanje akumulatora

Nekada je samo održavanje akumulatora prestavljalo problem i zahtevalo mnogo rada. Danas sa napretkom tehnologija sve je manje potrebno intervencija. Postoji jedna stara izreka da akumulator leti stari a zimi umire. Razlog ove izreke je pomenuta konstrukcija, gde prilikom visokih temperatura dolazi do isparavanja vode iz elektrolita pa njegov nivo značajno opada. Ovo je i razlog zbog čega akumulator ne može da ispunjava svoju funkciju.

Jako je bitno da povremeno odvrnemo čepove na samom akomulatoru i proverimo nivo eletrolita i po potrebi dopuniti destilovanom vodom. Jasan znak da je sve kako treba jeste kada su ploče potpuno potopljene i pokrivene. Nivo eletrolita bi po pravilima treba biti nekih 10 mm iznad samih ploča. Ovo je potrebno raditi vrlo oprezno i savetuje se da sam proces uradi stručno lice. Noviji automobili imaju akumulatore tipa VRLA (Valve Regulated Lead Acid Battery) i oni ne zahtevaju nikakvo održavanje.

Takođe preporuka proizvođača je da jednom-dva puta godišnje proverite svoj akumulator da ne bi došlo do iznenadnog otkazivanja rada. Potpuno besplatno možete proveriti Vaš akumulator u svim maloprodajnim objektima KIT Commerce.